از گذشته عبرت بگيريم/دشنام ممنوع

یازار : علي وقاري

+0 به يه ن
 
 

فرهنگ و هويت آدمي ساخته و پرداخته ي محيطي است كه وي در آن زندگي مي كند.


يازيني دوام وئر

لوگوي باشگاه تراكتورسازي

یازار : علي وقاري

+0 به يه ن

لوگوي باشگاه تراكتورسازي


يازيني دوام وئر

از گذشته عبرت بگيريم

یازار : علي وقاري

+0 به يه ن
 

يكي از موارد مذمومي كه در فصل گذشته گريبار گير هواداران و تيم تراكتور شد، شكستن صندلي توسط معدود افرادي بود كه به دلايل مختلف جهت نشان دادن اعتراض خود مبادرت به اين امر كردند.

 

يازيني دوام وئر

آيت الله ميرزا علي آقا ثقه الاسلام تبريزي

یازار : علي وقاري

+0 به يه ن

ولادت

ميرزا علي آقا ثقه الاسلام، فرزند حاج ميرزاموسي ثقه الاسلام در سال 1277ق در تبريز ديده به جهان گشود، تحت نظر پدر به فراگيري علوم ديني پرداخت و براي ادامه تحصيلات ديني به عتبات عاليات عزيمت كرد. با كسب درجه اجتهاد پس از هشت سال در 1308ق به موطن خود بازگشت  و پنج سال در نزد پدر به دستياري وي مشغول بود. با فوت ميرزاموسي در رمضان 1319ق لقب و مستمري اش از سوي مظفرالدين شاه به ميرزاعلي آقا رسيد .

فعاليت هاي سياسي

ثقه الاسلام در تبريز با آثار طالبوف، مستشارالدوله و نشريات فارسي زبان كه در اسلامبول و كلكته منتشر مي شدند آشنا شد و به هواداران مشروطه خواهي پيوست و در زماني كه مشروطه خواهان تبريزي به تشويق كنسول انگليس، و در اعتراض به محمدعلي ميرزاي وليعهد در كنسولگري انگلستان تحصن كردند ثقه الاسلام از مخالفان اين تحصن بود و امور مربوط به متحصنين را در مسجد حل مي كرد. پس از تشكيل انجمن ايالتي تبريز با انجمن در ارتباط تنگاتنگ بود و در عين حال بر آن انتقاد نيز داشت. در يكي از ديدارهاي خود به اعضاي انجمن گفت: « به عقيده من گرويدن شما به امورات جزئيه اسباب تعطيل امور شما است و اين مردم وقتي انجمن را شناختند متصل دسته دسته رو به انجمن خواهند گذاشت و شما را از كار باز خواهند داشت، به عقيده من نبايد رسيدگي بر امورات جزئيه كنيد.»


يازيني دوام وئر

آشنايي با رقص فوليك و ملي آذربايجان

یازار : علي وقاري

+0 به يه ن

رقص يك نوع هنر اجراي ريتميك حركات بر اساس انعطاف پذيري بدن انسان است. توضيح ارائه شده در دايره المعارف سوويت كامل نيست چرا كه در تاريخ بشر قبل از پيدايش هنر و هنر آفريني،رقص موجود بود.تكامل تدريجي رقص از گردش موزون و پريدن از آتش تا انجام مراسمي با فرمهاي بديع، حركات ظريف، پانتوميم، تقليد و نقل، راه درازي را پيموده است. اين سلسله از حركات با مفهوم شكار، كمين، رديابي، رماندن، گرفتن و جنگيدن و با تمثيلهايي چون فرا رسيدن بهار،بيداري طبيعت، كاشت، برداشت محصول، باغ چيني، صيد ماهي، كومه سازي و در نهايت در حركات موزون پهلواني و حماسه هايي با شمشير كوراوغلو، با سينه اي فراخ، با نگاهي به دوردست، مغرور و گاه آرام، گاه تند، پايكوبان، با پرشها و جهش هاي سريع و نشاني از مهارتهاي جنگي، با ريتم تند طبل ها، به اوج مي رسد.

 

رقص براي تمام موجودات زنده راهي براي برطرف كردن يك احتياج غريزي است. حتي جمادات نيز در حال رقصيدن هستند و تنها يك حقيقت مطلق وجود دارد و آن "حركت" است و رقص نيز يك حركت هدفدار و داراي انتظام. در نگاه شاعر فيلسوف آذربايجان، حسين جاويد از اجسام ميكروسكوپي (اتم و آنچه درون اتم) گرفته تا اجسام تلسكوپي و ماكروسكوپي (ستارگان و سيارات) تماما در حال رقصند...


يازيني دوام وئر

تاريخ آذربايجان

یازار : علي وقاري

+0 به يه ن
آذربايجان معرب آتورپاتگان نام ايالتي از ايران  كه آن را آذر و آذرباد و آذربادگان و آذرباذگان و آذربايگان و آذربيجان و اَذْرَبيجان بر وزن عندليبان (معجم البلدان ) نيز نامند. به‌طور كلي به سرزميني گفته مي‌شود كه از شمال به رود ارس، از جنوب به استان‌هاي كردستان و زنجان، از شرق به استان گيلان (كوه‌هاي تالش و مغان) و از غرب به مرزهاي تركيه و عراق محدود مي‌شود و نزديك به ۱۰۰٬۰۰۰ كيلومترمربع مساحت دارد. درگذشته اين نام به سرزميني گفته مي‌شده‌است كه از شمال به اران، و از جنوب غربي به آشور و از مغرب به ارمنستان و كردستان تركيه، محدود مي‌شده‌است. و پاي تخت آن شهر گنجك بوده است در تخت سليمان در جنوب شرقي مراغه و عرب آن را كزناو يونانيان گازا مي‌ناميده اند.

از لحاظ تقسيمات سياسي در سال ۱۳۱۶ خورشيدي استان‌هاي آذربايجان شرقي و آذربايجان غربي به‌عنوان منطقهٔ آذربايجان شناخته شدند. در اين تقسيم‌بندي استان اردبيل كه در سال ۱۳۷۲ خورشيدي تأسيس شده‌است، جزء استان آذربايجان شرقي بوده‌است. هم‌اكنون نيز استان‌هاي آذربايجان شرقي، آذربايجان غربي و اردبيل به‌عنوان منطقهٔ آذربايجان شناخته مي‌شوند.

آذربايجان از سمت شمال به جمهوري آذربايجان و ارمنستان، از سمت جنوب به استان‌هاي كردستان و زنجان، از سمت شرق به استان گيلان و از سمت غرب به تركيه و عراق محدود شده‌است. اين منطقه از مناطق صنعتي، ترانزيتي، استراتژيك و مرزي ايران است و منطقه‌اي كوهستاني و نسبتاً پربارش مي‌باشد.

منبع : پورتال جامع آذربايجان

 



ضرب المثل هاي انگليسي

یازار : علي وقاري

+0 به يه ن

در زير با چند نمونه از ضرب المثل هاي انگليسي آشنا مي شويد كه در مقابل هر يك معادل فارسي آن ذكر شده است.

 

-1He teaches ill , who teaches all

اگر به يك نفر همه چيز بياموزي هيچ چيز نياموخته اي

 

-2When the teeth fall out , the tongue wags loose

اين مثل كنايه از افراد پير و سالخورده است كه وقتي دندان را از دست مي دهند زبان مجال خود نمايي ميابد و تازه بكار مي افتد

ادامه با كليك بر روي آرديني اوخو


يازيني دوام وئر

ديميتري اوانوويچ مندليف

یازار : علي وقاري

+0 به يه ن

ديميتري اوانوويچ مندليف زير و رو كننده علم شيمي و فرزند يكي از مديران مدرسه محلي در 7 فوريه 1834 در شهر توبولسك واقع در روسيه متولد شد وي در سال 1869 دكتر علوم و استاد شيمي دانشگاه شد و در همين سال ازدواج كرد در اين هنگام فقط 63 عنصر از نظر شيمي دانها شناخته شده بود مندليف در اين فكر بود كه خواص فيزيكي و شيميايي عناصر تابعي از جرم اتمي آنهاست. بدون قانون تناوبي نه پيش بيني خواص عناصر ناشناخته ميسر بود و نه به فقدان يا غيبت برخي از عناصر مي شد پي برد.

كشف عناصر منوط به مشاهده و بررسي بود بنابراين تنها ياري بخت، مداومت و يا پيش داوري منجر به كشف عناصر جديد مي شد قانون تناوبي راه جديدي در اين زمينه گشود منظور مندليف از اين جمله ها آن بود كه در سير تاريخي شيميايي، زمان حدس زدن وجود عناصر و پيشگويي خواص مهمشان فرا رسيده است. جدول تناوبي پايه اي براي اين كار شد حتي ساخت اين جدول نشان مي داد كه در چه جاهايي مكان خالي باقي مي ماند كه بايد بعداٌ اشغال شود. با آگاهي از خواص عناصر موجود در جوار اين مكانهاي خالي مي شد خواص مهم عناصر ناشناس را تخمين زد و چند مشخصه مقداري آنها را(جرمهاي اتمي، چگالي، )نقطه ذوب ، و نقطه جوش و مانند آنها را) به كمك نتيجه گيري هاي منطقي و چند محاسبه رياضي ساده، تعيين كرد
.

ادامه در آرديني اوخو


يازيني دوام وئر

زندگينامه سردار بدر شهيد مهدي باكري

یازار : علي وقاري

+0 به يه ن

تولد و كودكي

به سال 1333 ه.ش در شهرستان مياندوآب در يك خانواده مذهبي و با ايمان متولد شد. در دوران كودكي، مادرش را – كه بانويي باايمان بود – از دست داد. تحصيلات ابتدايي و متوسطه را در اروميه به پايان رسانيد و در دوره دبيرستان (همزمان با شهادت برادرش علي باكري به دست دژخيمان ساواك) وارد جريانات سياسي شد.
 


يازيني دوام وئر

ترركوجه اس ام اس

یازار : علي وقاري

+0 به يه ن

 

قيزيل گولم در مني
مخمل اوسته سر مني
الله اوزو شاهيددي
چوخ ايستيرم من سني

**************

سن سن حياتيمين معناسي
سن سن سئوگيمين روياسي
سن سن دونيامين دونياسي
سني چوخ ايستيرم كلم دلماسي

آرديني اوخو ( 25 اس ام اس )

 


يازيني دوام وئر

قوانين واژه‌سازي در زبان تركي

یازار : علي وقاري

+0 به يه ن
 
اولو تانرينين آديلا .
چوخ خلاصه و مفيد سؤزوموزو يئتيرمك ايسته ييريك .
بيزيم اوزون يازيلاردان خوشوموز گلمير .
بو مقاله نين سؤزونو دوشونمه ك اوچون هر زاددان قاباق بو يازي و قانونو اوخوماليسيز :
 
دستور زبان تركي آذربايجاني متأثر از هم آوائي صوتي حروف است. در زبان تركي آذربايجاني صداهاي خشن (O,U,A,I) و صداهاي نازك (Ö,Ü,E,Ə,İ) نمي‌توانند در ريشه يك واژه با هم مخلوط شوند و با همان ترتيب فوق در كلمه مي‌آيند. مانند Gözəllik و Ayrılıq
واژه‌هاي بيگانه نيز تا حد امكان تحت تأثير اين قانون قرار مي‌گيرند. مانند كلمه عربي حسين (Hoseyn) كه در تركي Hüseyn و كلمه عربي عباس (Əbbas) كه در تركي (Abbas) گفته مي‌شود. گروهي از سخنوران به زبان تركي آذربايجاني هنگام صحبت كردن به زبان‌هاي ديگري، ناخودآگاه از اين قانون طبيعي زبان خود پيروي مي‌كنند.

 


يازيني دوام وئر

بيماري هاي عفوني

یازار : علي وقاري

+0 به يه ن

ديد كلي

بيماريهاي عفوني را از لحاظ سهولت انتشار از فردي به فرد ديگر تقسيم مي‌كنند. بيماريهاي سرايت كننده به آساني از طريق تماس مستقيم يا غير مستقيم و يا از راه هوا انتقال پيدا مي‌كنند. تب تيفوئيد و سرماخوردگي فوق‌العاده مسري هستند. بيماريهاي غير مسري به آساني از فردي به فرد ديگر ، انتقال پيدا نمي‌كنند و معمولا از راه تلقيح مستقيم انتقال مي‌يابند.

مثلا ميكروب كزاز بايد از راه زخم به درون بافتهاي بدن وارد مي‌گردد. گر چه ميكروبها ممكن است مستقيما در بافتهاي ميزبان حيواني از طريق بريدگي ، سوختگي ، زخم يا تلقيح بوسيله نيش حشرات وارد گردند، ولي اغلب آلودگيها هنگامي شروع مي‌شوند كه عامل ميكروبي در غشاي مخاطي دستگاه تنفس ، دستگاه گوارش يا دستگاه ادراري - تناسلي ، نفوذ پيدا كند.

انتقال بيماريها

آشنايي با روشهاي انتقال بيماريهاي عفوني براي مبارزه با آنها حائز اهميت است. در صورت آشنايي با راههاي انتقال بيماري مي‌توان اكثر بيماريهاي عفوني را ريشه‌كن كرد و اين عمل با ايجاد وقفه در گردش عامل بيماريزا در طبيعت بوجود مي‌آيد. ميكروبهاي بيماريزا به چهار روش عمده انتقال پيدا مي‌كنند: انتقال از طريق تماس مستقيم ، انتقال بوسيله آب و مواد غذايي ، انتقال با تلقيح مستقيم (نيش حشرات) و انتقال از طريق هوا.

راههاي ورود ميكروبها

ميكروبهاي بيماريزا از طريق مجاري تنفسي ، لوله گوارشي و پوست زخمي شده وارد بدن انسان يا حيوانات مي‌شوند. براي هر ميكروبي يك راه ورود معمولا موثرتر از راههاي ديگر مي‌باشد و آن راهي است كه ميكروب پس از ورود آسانتر مي‌تواند خود را در بافتهاي مورد تمايل مستقر سازد. مثلا پنوموكوك از راه تنفسي وارد بدن شده و در نايژه‌ها رشد و تكثير يافته زياد مي‌شود. راه ورود مناسب باكتري اسهال خوني كه فقط خود را در روده مستقر مي‌سازد از طريق دهان مي‌باشد. برخي از باكتريهاي از راههاي مختلف مي‌توانند بدن را مورد حمله قرار دهند و بيماريهاي گوناگون ايجاد كنند مثلا استرپتوكوكهاي بتاهموليتيك از راه لوله تنفسي وارد شده و فارنژيت ، تب مخملك و عفونتهاي تنفسي ايجاد مي‌كنند و يا پس از ورود از طريق پوست زخمي شده ، عفونت زخمي ، سپتي سمي ، باد سرخ و... توليد مي‌كنند.

راههاي خروج ميكروبها

ميكروبهاي دستگاه تنفسي از طريق دهان ، بيني ، بزاق و ترشحات تنفسي از بدن شخص آلوده خارج مي‌شوند. ميكروبهاي روده از راه مدفوع و احتمالا بوسيله ادرار دفع مي‌شوند. ميكروبهاي مولد عفونتهاي زخمي معمولا خيلي مسري نيستند، گرچه برخي از آنها بوسيله چرك و ساير ترشحات ممكن است، انتشار يابند. قبل از ابداع جراحي سترون ، اغلب استرپتوكوكهاي بتاهموليتيك بوسيله دستها و وسايل پزشكي از يك زخم ، انتقال يافته و باعث آلودگي زنان در هنگام زايمان و پيدايش عفونت مرگبار تب زايمان مي‌گرديد. برخي از ميكروبها بوسيله نيش حشرات از ميزباني به ميزبان ديگر انتقال مي‌يابند. پشه ، شپش ، كنه و ساير حشرات ميكروبها را از خون يا مواد آلوده ديگر ، دريافت كرده و آن را به ميزبان تازه منتقل مي‌سازند.

انتقال عامل بيماريزا بوسيله آب

آلودگي منابع بوسيله ميكروبهاي عامل مهمي در انتشار بسياري از بيماريها محسوب مي‌شود. برخي اوقات با خوردن آب آلوده ، بيماريهايي نظير "تب تيفوئيد" و "وبا" پديدار مي‌گردند. بيماريهاي پروتوزوئري نظير اسهال خوني آميبي يا اسهال ژيارديايي از راه كيستهايي كه در آب وارد مي‌شود انتشار مي‌يابند. انگلهاي نسبتا درشت نظير سركارياهاي ترموتودها كه به حالت آزاد در آب شناور هستند و همچنين عامل شيستوسومياز از طريق آب به بدن انسان راه مي‌يابند. در كشورهاي پيشرفته اين نوع آلودگيها را با ريشه كن كردن ميكروبها از طريق سيستمهاي تصفيه آب به حداقل رسانده‌اند.

انتقال عامل بيماريزا بوسيله هوا

بسياري از بيماريهاي انسان از راه هوا انتقال مي‌يابند و مواد آلوده معلق در هوا در اثر تنفس وارد بدن مي‌شود. برخلاف انتقال غير مستقيم بيماريها مثلا بوسيله آب و شير ، در اين نوع انتقال اتصال و پيوند بين منبع آلودگي و پذيرنده آن با آساني بريده نمي‌شود و معمولا كنترل بيماريهاي عفوني كه از راه هوا منتقل مي‌شوند عملا ميسر نمي‌گردد. تحت شرايط طبيعي مواد آلوده به صورت ذرات پراكنده درمي‌آيد و ممكن است در گرد و خاك دوباره معلق گشته و بوسيله تنفس وارد بدن شود.

بيماريهاي تنفس بوسيله ذرات بزاق آلوده‌اي كه در اثر عطسه و سرفه از دهان بيمار آزاد مي‌شود مي‌تواند منتقل شود. اسپور كپكها در هواي آزاد بيرون بوسيله باد مسافت زيادي به حركت درمي‌آيد و سرانجام بر روي زمين مي‌نشيند. براي ته نشين شدن اسپور بر روي زمين از ارتفاع 30 هزار متري چند هزار ساعت زمان لازم است. دو نكته مهم در مورد انتشار وسيع اسپورها در هوا وجود دارد. برخي از انواع تب يونجه بوسيله اسپور كپكها ايجاد مي‌شود، ميكروبهاي بيماريزا در گياهان نيز از راه هوا انتشار پيدا مي‌كنند مانند اسپور زنگ گندم.

آلودگي غذاهاي گياهي

فرآورده‌هاي گياهي از طريق خاكي كه در آن رشد مي‌يابند، از هوا ، توسط حشرات و افراد انساني كه با آنها سر و كار دارند، آلوده مي‌شوند. حشرات معمولا از يك ميزبان اختصاصي تغذيه مي‌كنند و به اين طريق ميكروبها را از يك پايه به پايه‌هاي ديگر همان گونه گياه انتقال مي‌دهند. مثلا مخمرها همه جا بر روي دانه انگور بوسيله حشرات انتشار مي‌يابند. ميكروبهايي كه بر روي گياهان ديده مي‌شوند عبارتند از: كپكها ، مخمرها ، باكتريهاي ميله‌اي شكل اسپوردار و بدون اسپور و انواع كوكوسها.