درياچه اروميه با خيال‌پردازي نجات پيدا نمي‌كند

یازار : علي وقاري

+0 به يه ن
دبير اجرايي كنگره بين‌المللي نجات درياچه اروميه گفت: درياچه اروميه با خيال‌پردازي نجات پيدا نخواهد كرد.

 دكتر علي‌اصغر ثياب قدسي، در كنفرانس خبري سي و دومين گردهمايي و نخستين كنگره بين‌المللي تخصصي علوم زمين و نجات درياچه اروميه، افزود: براي نجات درياچه اروميه نيازمند برنامه‌ريزي، تدبير و اميد هستيم، خوشبختانه دولت جديد نيز حمايت از طرح‌هاي اجرايي نجات درياچه اروميه را در دستور كار خود قرار داده است.

 

وي تصريح كرد: بر اساس آمار دقيق به دست آمده نجات درياچه اروميه تنها به طور تدريجي و با اصلاح و صرفه‌جويي در مصرف آب تمامي بخش‌ها از جمله صنعت و كشاورزي و مصارف شهري و روستايي ممكن خواهد بود.

 

رئيس دانشكده زمين‌شناسي دانشگاه اروميه در ادامه گفت: ما دنيايي از تجربه را در اختيار داريم و اساتيدي كه در اين همايش حضور پيدا خواهند كرد بيش از 30 سال است كه بر روي درياچه‌هايي شبيه به درياچه اروميه تحقيق مي‌كنند، حتي بر روي يكي از اين درياچه‌ها كه در امريكا واقع است جاده‌اي مشابه جاده شهيد كلانتري احداث شده و به عبارتي بسياري از اين‌ها را مي‌توان درياچه‌هاي خواهر ناميد.

 

قدسي اضافه كرد: اين كنفرانس كه تمامي اساتيد و متخصصين مجرب و كارآزموده در آن حضور دارند، آخرين راه نجات درياچه اروميه است و اگر خروجي آن عملياتي نشود، به شخصه از نجات اين درياچه قطع اميد خواهم كرد.

 

وي خاطرنشان كرد: پژوهشكده مطالعات درياچه اروميه به زودي راه‌اندازي خواهد شد، چرا كه تا كنون مطالعات جامعي در اين مورد انجام نشده و تمامي موارد قبلي تا كنون به صورت جزيره‌اي صورت گرفته‌اند.

 

سلامت اقتصادي يك استان جدا از سلامت واحدهاي زيست‌محيطي آن نيست

 

رئيس مركز زمين‌شناسي و اكتشافات معدني شمال باختري اروميه، گفت: عوامل انساني مهم‌ترين عامل به وجود آمدن چنين شرايطي براي درياچه اروميه شده است.

 

مهندس عبدالحميد سرتيپي، افزود: سلامت اقتصادي يك استان جدا از سلامت واحدهاي زيست‌محيطي آن نيست و ما هم اميدواريم بتوانيم به نحو ملموس‌تر و جدي‌تر راهكارهاي اجرايي را در اختيار هيات دولت قرار دهيم.

 

وي تصريح كرد: سازمان زمين‌شناسي به طور متمركز و علمي شرايط اقليمي و تراز آبي درياچه اروميه را مورد مطالعه و بررسي دقيق قرار داده است و انتظار داريم راهكارهاي ارائه شده به نهادهاي اجرايي مورد استفاده قرار گيرد.

 

 سي و دومين گردهمايي و نخستين كنگره بين‌المللي تخصصي علوم زمين و نجات درياچه اروميه از 28 تا 30 بهمن در سالن شهيد چمران دانشگاه اروميه برگزار خواهد شد.

منبع : ايسنا