مزاياي فعال ماندن در دوران حاملگي

یازار : علي وقاري

+0 به يه ن

ورزش كردن در دوران حاملگي چه سودي دارد؟

اگر احساس نفخ يا تهوع صبحگاهي داشته باشيد، احتمالا لباس پوشيدن روزانه هم براي شما به اندازه كافي سخت خواهد بود! اما بايد بدانيد كه كمي ورزش و فعاليت، مي تواند انرژي بيشتري به شما ببخشد و احتمالا موجب شود كه احساسي همانند دوران پيش از حاملگي خود داشته باشيد. از آنجا كه ورزش موجب بهبود كشيدگي طبيعي عضلات، قدرت و استقامت آنها مي شود، به شما در تحمل اضافه وزن دوران حاملگي كمك مي كند. شما را براي فشار زايمان آماده كرده و بازگشت بدن شما را پس از زايمان به حالت طبيعي بسيار آسانتر خواهد كرد. قبل از آغاز هرگونه برنامه ورزشي، اطمينان حاصل كنيد كه دستورالعملهاي مربوط به سلامتي و ايمني را رعايت كرده ايد، خصوصا حالا كه حامله هستيد!

ورزش كردن در اين دوره، مزاياي زير را به ارمغان خواهد آورد:

ادامه مطلب در " آرديني اوخو "


يازيني دوام وئر

راهنماي فعاليتهاي ورزشي در دوران بارداري

یازار : علي وقاري

+0 به يه ن

آيا ورزش در دوران حاملگي به من كمك مي كند؟

از آنجا كه ورزش مي تواند موجب افزايش كشيدگي طبيعي عضلات، قدرت و استقامت آنها شود، در نتيجه مي تواند به تحمل اضافه وزن دوران بارداري كمك كند، مادر را براي فشار زايمان آماده سازد و پس از زايمان بازگشت بدن مادر را به حالت طبيعي آسانتر كند. همچنين فعاليت دوران حاملگي مي تواند مشكلات فيزيكي ناشي از درد پشت و كمر، يبوست، خستگي و كوفتگي بدن، و تورمهاي موضعي را كاهش دهد؛ خلق و خوي شما را بهتر كند؛ و حتي مي تواند به شما كمك كند تا خواب بهتري داشته باشيد.

مي توانيد در اين سايت، مطالب ديگري راجع به فوايد ورزش در دوران حاملگي پيدا كنيد.

ادامه مطلب در " آرديني اوخو " 

يازيني دوام وئر

روش صحيح مطالعه

یازار : علي وقاري

+0 به يه ن

بارها شنيده‌ايم كه دانش آموز يا دانشجويي مي‌گويد: « ديگر حال و حوصله خواندن اين كتاب را ندارم» يا «آنقدر از اين كتاب خسته شده‌ام كه قابل گفتن نيست » يا « هر چه مي‌خوانم مثل اينكه كمتر ياد مي‌گيرم» و يا « 10 بار خواندم و تكرار كردم ولي باز هم ياد نگرفتم »
آيا براي يادگيري درس واقعاً بايد 10 بار كتاب را خواند؟
آيا بايد دروس خود را پشت سر هم مرور كرد؟
و آيا بايد دهها بار درس را تكرار كرد تا ياد گرفت؟

مطمئنا" اگر چنين باشد ، مطالعه كاري سخت و طاقت فرسا است .

اما واقعيت چيزي ديگر است .
واقعيت آن است كه اين گروه از فراگيران ، روش صحيح مطالعه را نمي دانند و متاسفانه در مدرسه و دانشگاه هم چيزي راجع به چگونه درس خواندن نمي آموزند .  
يادگيري و مطالعه ، رابطه اي تنگاتنگ و مستقيم با يكديگر دارند، تا جايي كه مي توان اين دو را لازم  و ملزوم  يكديگر دانست.

براي اينكه ميزان يادگيري افزايش يابد بايد قبل از هرچيز مطالعه اي فعال و پويا داشت .
شيوه صحيح مطالعه، چهار مزيت عمده زير را به دنبال دارد :

ادامه را در " آديني اوخو " مشاهده كنيد .



يازيني دوام وئر

خداحافظي شريك اشك ها و غم ها

یازار : علي وقاري

+0 به يه ن

تمام احساسم را در قلم جمع مي كنم و در اوج مستي، منطق را به سويي پرتاب مي كنم و مي خواهم با تمام احساساتم با تو وداع كنم.


 


يازيني دوام وئر

آيا خريد و فروش اصولي بازيكن مي تواند به فوتبال كمك كند ؟

یازار : علي وقاري

+0 به يه ن

مي دانيم كه خريد و فروش بازيكن از راه هاي كسب در آمد براي يك  باشگاه خصوصي مي باشد ولي در ليگ برتر ايران به اين موضوع كمتر توجه مي شود در حالي كه اين موضوع باعث مي شود كه بازيكنان و باشگاه ها به دقت با هم قرارداد ببندند و اين قرارداد از اعتبار بيشتري برخوردار باشد . پس بايد به اين مشكل هر چه زود تر رسيدگي كرد از عوامل به وجود آمدن اين مشكل به موارد زير مي توان اشاره كرد :

1 – وجود اشخاصي به عنوان دلال كه چند سالي است اين موضوع فوتبال ايران را ناپاك جلوه داده است و به جاي اين كه باشگاه ها خود به ارزيابي بازيكنان بپردازند و آنان را زير نظر بگيرند و بعدا تصميم به خريد بگيرند همه ي اين كار ها توسط افراد دلال انجام مي شود و باشگاه ها فقط در مراسم امضا قرارداد حضور پيدا مي كنند و اغلب اين خريد ها مفيد واقع نميشوند و هم بازيكنان مستعد و هم خود باشگاه ضرر ميكنند .

2 – هنوز مديران اغلب باشگاه ها به آمادگي نرسيده اند تا يك باشگاه خصوصي را اداره كنند چرا كه آن ها هميشه به حمايت هاي دولتي و سازماني چشم دوخته اند و بعضي از مديران در اين امر به منافع خود مي انديشند و منافع باشگاه و فوتبال كشور را ناديده مي گيرند .

3 – بازيكنان نيز در اين موضوع بي تقصير نيستند چرا كه معمولا بازيكنان ايران قبل از اين كه بازيكن آزاد باشند و در حالي كه با تيمي قرارداد دارند به مذاكره مي نشينند و معمولا اين مذاكرات مخفيانه انجام مي شود در حالي كه اين مذاكرات بايد بين دو باشكاه صورت بگيرد تا روش حرفه اي اين امر رعايت شود .

4 – در ادامه ي بند 3 لازم است كه به شرايط خريد و فروش بازيكن در ايران به گونه اي است كه اصلا به قوانين مربوط به فصل نقل و انتقالات توجهي نمي شود و برخلاف كشور هاي اروپايي كه تيم ها در طول فصل بازيكن مورد نظر خود را پيدا مي كنند و با باشگاه او با مذاكره ميردازند و پس نتيجه گيري و عقد قرارداد بازيكن پس از پايان فصل به تيم جديد خود مي پيوندد ولي در ايران شاهد هستيم كه بازيكني كه ديروز خريدادري شده امروز در ليست 18 نفره تيم حضور دارد و بازي مي كند و ترس از دست دادن بازيكني در اواسط فصل هميشه مانعي براي فروش بازيكنان خوب مي باشد .

5 – عدم برخورد قاطعانه از جانب سازمان ليگ و كميته انظباطي در خصوص متخلفين جرايمي مانند دلالي و غيره مي باشد .

در آخر اميد وار هستيم كه اين موارد مورد توجه مسولين و دوستداران فوتبال حرفه اي قرار گرفته باشد .

علي وقاري



رضا شاه پهلوي

یازار : علي وقاري

+0 به يه ن

رضاشاه پهلوي، شاه ايران از ۱۳۰۴ تا ۱۳۲۰ و بنيانگذار دودمان پهلوي بود. سلطنت رضا شاه پايان فرمانروايي قاجاريان و آغاز دوران حكومت پهلوي بود كه با انقلاب ۱۳۵۷ به پايان رسيد.

القاب

رضاشاه در طول زندگي خود و حتي پس از آن به دلايل گوناگون به القاب مختلفي خوانده شده است. در جواني به نام ناحيه‌اي كه از آن برخاسته بود «رضا سوادكوهي» ناميده مي‌شد. با ورود به نظامي‌گري به مناسبت استفاده از مسلسل ماكسيم به «رضا ماكسيم» و بعدها به «رضاخان» و سپس، با ذكر درجه نظامي‌اش، به «رضاخان ميرپنج» شناخته شد. بعد از كودتاي ۱۲۹۹ و به دست‌گرفتن وزارت جنگ و فرماندهي كل قوا، او را «سردار سپه» مي‌خواندند. پس از رسيدن به پادشاهي و گزيدن نام خانوادگي پهلوي به «رضاشاه پهلوي» شناخته شد. در سال ۱۳۲۸ با تصويب مجلس شوراي ملي به او لقب «رضاشاه كبير» داده شد و از آن پس هوادارانش او را بدين نام مي‌خوانند.

زندگينامه

آغاز زندگي و نوجواني

رضا در ۲۴ اسفند ۱۲۵۶ هجري خورشيدي در روستاي آلاشت از توابع سوادكوه مازندران زاده شد. پدرش داداش بيك، ياور فوج سوادكوه بوده است و پدران او نيز نظامي بوده اند. .... (ادامه را در آرديني اوخو مطالعه كنيد )


يازيني دوام وئر

شاه و آشپز باشي

یازار : علي وقاري

+0 به يه ن

بير گون يدي ( 7 ) مملكتين شاهي دير قوي گديم بير ساراي دا گزيم  ، دولانيم گدير گدير يتيشير مطبغ خانيه گورور آشپز باشي باياتي اخويور ، ماهني اوخويور كفي سازدي دير آي آشپز باشي سن نيه ماهني اوخويور سان گلور سن ، كفين سازدي اما من كي  يدي  مملكتين شاهيم اوزوم گولمور كفيم ساز ديير . آشپز دير نيه كفيم ساز اولماسين حلال چورك قازانيرام ، ساخليغينان ياشيرام ، دا آرتيخ نه ايستمك اولار .

شاه گدير وزيريني دير  بو نجور ايشدي آشپز باشي روزوسون من دن آلير منيم وار دولتيمين مينين دن بيري اون دا يوخ اما او دنيادان لذت آپارير اما منيم اوزوم گولمور كفيم ساز دير . وزير دير : نيه كي آشپز باشي دخسان دقوز ( 99 ) چولاردان دير . دير ايه بلنچي آدام لار دان اولسر دي حالي ياخشي اولمازدي . بيز ايه بير كيسه ده دخسان دقوز ( 99 ) سيكه آشپز باشيه وراخ دا اونو كفي ساز گورمريك .

بو ايش اولور و اولار بو كيسه ني آشپز باشي نين يولي اوسته آتيلار و او گرور و اونو آپارير اوده كي سيكه لري سايير گورور دخسان دقوز ( 99 ) دانادي دير حيف كي ايه يوز دانا اولسي دي ياخشي دي اما دير اوزوم چاليشيب بير سيكه قازانارام ، او گونن سووا ( سورا ) دا بير ماهني اوخومادي و عمرونون آخيرينا كيمين اوز گولمدي .

انشا ا.. كي دخسان دقوز ( 99 ) چولار دا اولميه سيز .



محتسب و مست

یازار : علي وقاري

+0 به يه ن

محتسب مستي به ره ديد و گريبانش گرفت

گفت اي دوست اين پيراهن است افسار نيست

گفت مستي زان سبب افتان و خيزان مي روي

گفت جرم راه رفتن نيست ره هموار نيست

گفت مي بايد تو را تا خانه ي قاضي برم

گفت رو سول آي قاضي نيمه شب بيدار نيست

گفت تا داروغه را گوييم  در مسجد بخواب

گفت مسجد خوابگاه مردم بد كار نيست

گفت ديناري بده پنهان و خود را وا رهان 

گفت كار شرع كار درهم و دينار نيست

گفت آنقدر مستي زهي از سر بيفتادت كلاه

گفت در سر عقل بايد بي كلاهي عار نيست

گفت بايد حد زنند هوشار مردم مست را

گفت هوشياري بيار اين جا كسي هوشيار نيست



تراكتور، پرتماشاگرترين تيم ايران براي دومين سال پياپي

یازار : علي وقاري

+0 به يه ن

بر اساس آمار تقريبي، ليگ برتر دهم در مجموع حدود 2 ميليون و 803 هزار نفر تماشاگر داشته كه تعداد تماشاگران تيم تراكتور نسبت به ساير تيمها برتري محسوسي داشته است.


- تعداد تماشاگران ليگ برتر در ليگ دهم نسبت به دو فصل گذشته كاهش يافته است و اكنون به 9150 نفر رسيده است. در فصل قبل ميانگين تماشاگر حدود 12 هزار نفر بوده است.
- 6 بازي در چهار هفته ابتدايي ليگ برتر بدون تماشاگر برگزار شده است كه دو بازي تراكتورسازي و دو بازي نفت آبادان و همچنين يك بازي تيم هاي پرسپوليس و شهرداري مي توانست حداقل 200 هزار نفر به آمار تماشاگران بيافزايد. البته در فصل گذشته نيز دو بازي بدون تماشاگر در ليگ برتر داشتيم. - بيشترين تعداد تماشاگر مربوط به هفته سي ام است كه 162 هزار تماشاگر و با ميانگين 18 هزار تماشاگر در هر بازي ثبت شده است. در اين هفته تيمهاي تراكتورسازي، پرسپوليس و نفت آبادان در خانه بازي داشته اند.
رتبه تيمها بر اساس تماشاگر به صورت زير ميباشد:
۱-تراكتورسازي تبريز ۷۶۵۰۰۰ نفر

۲-پرسپوليس تهران ۴۰۷۰۰۰ نفر

۳-استقلال تهران ۳۵۸۰۰۰ نفر 

۴-نفت آبادان ۲۶۷۰۰۰ نفر

۵-شهرداري تبريز ۲۲۵۰۰۰ نفر

۶-شاهين بوشهر ۱۷۶۰۰۰ نفر

۷-ملوان بندر انزلي ۱۷۱۰۰۰ نفر

۸-فولاد خوزستان ۱۰۱۰۰۰ نفر

۹-سپاهان اصفهان ۸۳۰۰۰ نفر

۱۰-پاس همدان ۷۵۰۰۰ نفر

۱۱-مس كرمان ۶۸۰۰۰ نفر

۱۲-ذوب آهن اصفهان ۴۲۰۰۰ نفر

۱۳-پيكان قزوين ۳۵۰۰۰ نفر

۱۴-صباي قم ۲۴۰۰۰ نفر

۱۶-سايپا كرج ۲۳۰۰۰ نفر

۱۵-استيل آذين تهران ۲۱۰۰۰ نفر

۱۷-نفت تهران۱۳۰۰۰ نفر

۱۸-راه آهن شهر ري ۱۲۰۰۰ نفر

 

مجموع كل تماشاگران : ۲۸۶۶۰۰۰ نفر

ميانگين تماشاگران در هر هفته : ۸۴۰۰۰ نفر

ميانگين تماشاگران در هر بازي : ۹۳۶۶ نفر



منبع: كلوب هواداران تراكتورسازي