شادروان عبدالامير سليم

یازار : علي وقاري

+0 به يه ن

شادروان عبدالامير سليم

       عبدالامير سليم در سال 1304 شمسي در خانواده اي روحاني به دنيا آمد. پدر وي حاج اقا شيخ محمد سليم بود. وي از كودكي در نجف اشرف به تحصيل دروس حوزوي پرداخت و در محضر مرحوم شيخ صدراي بادكوبه اي  به تحصيل مطول و معالم همت گماشت و در تهيه ي فهرست الذريعه آقابزرگ تهراني نقش بسزايي داشت. ايشان در جواني به درجه ي اجتهاد رسيد و در سال 1322 به تهران  آمده در جلسات سيد محمد بهبهاني شركت جست.

      ايشان در سال 1325 عازم تبريز شدند وضمن تدريس علوم  ديني و عربي به تحصيل دانشگاهي  پرداختند و بعد از اخذ ليسانس با درجه ي  ممتاز به  مدت چهار   سال به  دانشگاه  لندن رفته و مدرك دكتري در رشته ي زبان هاي ايراني ميانه و باستان گرفتند.

    ايشان پس از بازگشت  به ايران  تا آخر عمر به  تدريس در دانشگاه مشغول بودند. استاد سليم شخصيتي  بسيار نادر در زبانهاي پهلوي  و اوستايي و عربي بودند و در اين  زمينه  مقالات بسياري دارند. بنده (كريم صادري) سال ها در محضر آن نادره ي روزگار تحصيل كردم و همو استاد راهنماي من در دوره ي كارشناسي ارشد بود. اين دانشمند بزرگ در 25 تير ماه 1380 دارفاني را وداع گفت و در جوار رفيق گرمابه و گلستانش، شادروان عبدالعلي كارنگ درقطعه ي هنرمندان وادي رحمت تبريز  به خاك سپرده شد