زندگي نامه پروين اعتصامي

یازار : علي وقاري

+0 به يه ن
 
پروين اعتصامي كه نام اصلي او "رخشنده " است در بيست و پنجم اسفند 1285 هجري شمسي در تبريز متولد شد ، در كودكي با خانواده اش به تهران آمد . پدرش كه مردي بزرگ بود در زندگي او نقش مهمي داشت ، و هنگاميكه متوجه استعداد دخترش شد ، به پروين در زمينه سرايش شعر كمك كرد.

 

" پدر پروين"

يوسف اعتصامي معروف به اعتصام الملك از نويسندگان و دانشمندان بنام ايران بود. وي اولين "چاپخانه" را در تبريز بنا كرد ، مدتي هم نماينده ي مجلس بود.

اعتصام الملك مدير مجله بنام "بهار" بود كه اولين اشعار پروين در همين مجله منتشر شد ، ثمره ازدواج اعتصام الملك ، چهار پسر و يك دختر است.

"مادر پروين"

مادرش اختر اعتصامي نام داشت . او بانويي مدبر ، صبور ، خانه دار و عفيف بود ، وي در پرورش احساسات لطيف و شاعرانه دخترش نقش مهمي داشت و به ديوان اشعار او علاقه فراواني نشان مي داد.

 


يازيني دوام وئر

ارك عليشاه

یازار : علي وقاري

+0 به يه ن
ارك عليشاه از جاذبه هاي تاريخي تبريز
تبريز- ارك علشاه به عنوان به جا مانده از دوران ايلخاني از جاذبه هاي تاريخي شهر تبريز به شمار مي آيد.
مسجد تاج الدين عليشاه جيلاني (گيلاني) معروف به" ارك عليشاه "در رديف مسجد كبود و مجموعه بازار معظم سنتي و سرپوشيده تبريز ، از جمله معدود ولي ارزشمندترين بناهاي تاريخي تبريز و فاخرترين ميراث فرهنگي و باشكوهترين ساختمان هاي باستاني و همچنين شاخصترين هنر و معماري ايراني – اسلامي محسوب مي گردد.

 


يازيني دوام وئر

من

یازار : علي وقاري

+0 به يه ن

وطندن سؤز آچدين يامان داريخديم

او آنا يوردومون سير داشي يام من

خاطيرم وار آتا – بابا كنديمده ،

او ائولي كندينين قارداشي يام من

 

هر كس دانسا آنا وطنين آدين ،

او هئچ واخت تانيماز قوهومون يادين

اوركدن سئورم وطن اؤولادين ،

سانكي وطنيمين بير داشي يام من

 

چوخ گزميشم ذيروه سينده دوزونده،

كئچميش آتا – بابالارين ايزينده ،

«ائوليلي » يم داش چشمه نين اوزونده

سرين بولاقلارين گؤز ياشي يام من

 

شاعر : آشيق عباس حضرتي (ائوليلي)

كيتاب : اوخو منيم درديمي

انتشارات نباتي

يازار : علي وقاري ( آيتان )



آقاي كي روش به ايران كشور حاشيه هاي ورزشي خوش آمديد ...

یازار : علي وقاري

+0 به يه ن

 

تيم ملي ايران پس از يك اردو در اتريش وانجام چندين بازي تداركاتي در ورزشگاه آزادي تهران به مصاف تيم نسبتا ضعيف ماداگاسكار رفت و وتوانست با يك گل و چندين موقعيت خطر ناك با پيروزي از زمين خارج شود ولي كادر فني در بين بازي شاهد اعتراضات تماشاگران بودند . اين در حاليست كه كارلوس كي روش سرمربي ارزنده تيم ملي اعلام كرده بود براي رسيدن به يك تيم ايده آل كار زيادي داريم ولي كارشناسان فوتبال ساكت ننشسته و شروع به تمسخر در مطبوعات كردند . همه ي ما ميدانيم كه جايگاه ايران بايد بيشتر از اين ها باشد ولي اين مشكل با اعتراض به كادر فني درست نميشود بلكه با فراهم كردن زير ساخت ها از جانب فدراسيون فوتبال مي توان پيشرفت كرد اين تيم تا جام جهاني فرصت زيادي دارد وبايد از اين فرصت به نحو احسنت استفاده كند تا بتواند نه تنها به جام جهانب راه پيدا كند بلكه در اين رقابت ها هم يك پديده باشد بتواند از سد حريفان بگذرد .

به اميد روز هاي بهتر ....

علي وقاري



قلعهنويي: مرگ روح الله داداشي اعصابم را بهم ريخت

یازار : علي وقاري

+0 به يه ن

قلعهنويي: مرگ روح الله داداشي اعصابم را بهم ريخت/ به دنبال يك آرژانتيني هستيم

 


يازيني دوام وئر

اقتنصاد اسلامي

یازار : علي وقاري

+0 به يه ن

مقدمه


قبل از قرن هفدهم ، علم و فلسفه با يگديگر در قلمرو معارف بشري مورد تحقيق واقع مي شدند و مرز مشخصي ميان آن دو وجود نداشت ، تا آنكه در دوران رنسانس ، فرهنگ اومانيسم زمينه هاي شناخت مسائل اجتماعي را از طريق عقل و تجربه به وجود آورد ؛ اين روند در خلال قرن هفدهم آنچنان شتاب يافت كه باعث شد در ابتداي قرن هجدهم زمزمه ي استقلال و جدايي علوم اجتماعي از فلسفه آغاز شود ؛ و پديدۀاستقلال و انفكاك علوم اجتماعي از فلسفه نيز به طور طبيعي اين انديشه را نمودار ساخت كه پديدۀ اجتماعي ويژگي هاي منظمي دارند و قانون حاكم بر رفتار اجتماعي همانند قانونمندي حاكم بر جهان ماده و طبيعت است .
در مورد اقتصاد هم ، انديشمندان اقتصادي معتقد بودند كه فعاليت هاي انسان در توليد ، توزيع و مصرف تابع قوانين طبيعي است كه بايد آنها را شناخت تا آنكه بتوان روابط علمي بين پديده هاي اقتصادي را تبين كرد . از آنجا كه اين قوانين طبيعي است پس ، مناسب ترين قوانيني هستند كه مي توانند تعادل به وجود آورند ، به شرط اينكه در وضعيت طبيعي و آزادبكار روند و دولت يا اخلاق يا دين ، در عملكرد آنها دخالتي نكنند . بنابراين پديده هاي عيني اقتصادي و رفتار هاي انسان عاقل اقتصادي در صحنه اقتصاد ، همانند ديگر رخداد هاي فيزيكي ، تابع رابطه علمي مشخص است و با روش تجربه قابل ملاحظه و بررسي است . واقعيت اين است كه پيدايش رفتار هاي اقتصادي ، تصادفي و اتفاقي نيست ، بلكه نظام علّي و معلولي بر آنها حاكم است ؛ به گونه اي كه مي توان در سايه رابطه عليت ، اين رفتار ها را تفسير كرد ؛ ولي نبايد از نظر دور داشت كه يكي از اجزاء علت تامه و اين رفتار ها و رخدادهاي عيني اراده و اختيار انسان است . رابطه اقتصادي در جامعه الزاما"در چهارچوب يك نظام اقتصادي ، مشكل مي گيرد و نظام اقتصادي هم بدون « جهت » و « هدف » پذيرفته نيست و « بايد » هاي كه « جهت » و « هدف » نظام اقتصادي را تبيين مي كنند ؛ « بايد » هاي مباني ناميده مي شود .


يازيني دوام وئر

از گذشته عبرت بگيريم/دشنام ممنوع

یازار : علي وقاري

+0 به يه ن
 
 

فرهنگ و هويت آدمي ساخته و پرداخته ي محيطي است كه وي در آن زندگي مي كند.


يازيني دوام وئر

لوگوي باشگاه تراكتورسازي

یازار : علي وقاري

+0 به يه ن

لوگوي باشگاه تراكتورسازي


يازيني دوام وئر

از گذشته عبرت بگيريم

یازار : علي وقاري

+0 به يه ن
 

يكي از موارد مذمومي كه در فصل گذشته گريبار گير هواداران و تيم تراكتور شد، شكستن صندلي توسط معدود افرادي بود كه به دلايل مختلف جهت نشان دادن اعتراض خود مبادرت به اين امر كردند.

 

يازيني دوام وئر

آيت الله ميرزا علي آقا ثقه الاسلام تبريزي

یازار : علي وقاري

+0 به يه ن

ولادت

ميرزا علي آقا ثقه الاسلام، فرزند حاج ميرزاموسي ثقه الاسلام در سال 1277ق در تبريز ديده به جهان گشود، تحت نظر پدر به فراگيري علوم ديني پرداخت و براي ادامه تحصيلات ديني به عتبات عاليات عزيمت كرد. با كسب درجه اجتهاد پس از هشت سال در 1308ق به موطن خود بازگشت  و پنج سال در نزد پدر به دستياري وي مشغول بود. با فوت ميرزاموسي در رمضان 1319ق لقب و مستمري اش از سوي مظفرالدين شاه به ميرزاعلي آقا رسيد .

فعاليت هاي سياسي

ثقه الاسلام در تبريز با آثار طالبوف، مستشارالدوله و نشريات فارسي زبان كه در اسلامبول و كلكته منتشر مي شدند آشنا شد و به هواداران مشروطه خواهي پيوست و در زماني كه مشروطه خواهان تبريزي به تشويق كنسول انگليس، و در اعتراض به محمدعلي ميرزاي وليعهد در كنسولگري انگلستان تحصن كردند ثقه الاسلام از مخالفان اين تحصن بود و امور مربوط به متحصنين را در مسجد حل مي كرد. پس از تشكيل انجمن ايالتي تبريز با انجمن در ارتباط تنگاتنگ بود و در عين حال بر آن انتقاد نيز داشت. در يكي از ديدارهاي خود به اعضاي انجمن گفت: « به عقيده من گرويدن شما به امورات جزئيه اسباب تعطيل امور شما است و اين مردم وقتي انجمن را شناختند متصل دسته دسته رو به انجمن خواهند گذاشت و شما را از كار باز خواهند داشت، به عقيده من نبايد رسيدگي بر امورات جزئيه كنيد.»


يازيني دوام وئر

آشنايي با رقص فوليك و ملي آذربايجان

یازار : علي وقاري

+0 به يه ن

رقص يك نوع هنر اجراي ريتميك حركات بر اساس انعطاف پذيري بدن انسان است. توضيح ارائه شده در دايره المعارف سوويت كامل نيست چرا كه در تاريخ بشر قبل از پيدايش هنر و هنر آفريني،رقص موجود بود.تكامل تدريجي رقص از گردش موزون و پريدن از آتش تا انجام مراسمي با فرمهاي بديع، حركات ظريف، پانتوميم، تقليد و نقل، راه درازي را پيموده است. اين سلسله از حركات با مفهوم شكار، كمين، رديابي، رماندن، گرفتن و جنگيدن و با تمثيلهايي چون فرا رسيدن بهار،بيداري طبيعت، كاشت، برداشت محصول، باغ چيني، صيد ماهي، كومه سازي و در نهايت در حركات موزون پهلواني و حماسه هايي با شمشير كوراوغلو، با سينه اي فراخ، با نگاهي به دوردست، مغرور و گاه آرام، گاه تند، پايكوبان، با پرشها و جهش هاي سريع و نشاني از مهارتهاي جنگي، با ريتم تند طبل ها، به اوج مي رسد.

 

رقص براي تمام موجودات زنده راهي براي برطرف كردن يك احتياج غريزي است. حتي جمادات نيز در حال رقصيدن هستند و تنها يك حقيقت مطلق وجود دارد و آن "حركت" است و رقص نيز يك حركت هدفدار و داراي انتظام. در نگاه شاعر فيلسوف آذربايجان، حسين جاويد از اجسام ميكروسكوپي (اتم و آنچه درون اتم) گرفته تا اجسام تلسكوپي و ماكروسكوپي (ستارگان و سيارات) تماما در حال رقصند...


يازيني دوام وئر

تاريخ آذربايجان

یازار : علي وقاري

+0 به يه ن
آذربايجان معرب آتورپاتگان نام ايالتي از ايران  كه آن را آذر و آذرباد و آذربادگان و آذرباذگان و آذربايگان و آذربيجان و اَذْرَبيجان بر وزن عندليبان (معجم البلدان ) نيز نامند. به‌طور كلي به سرزميني گفته مي‌شود كه از شمال به رود ارس، از جنوب به استان‌هاي كردستان و زنجان، از شرق به استان گيلان (كوه‌هاي تالش و مغان) و از غرب به مرزهاي تركيه و عراق محدود مي‌شود و نزديك به ۱۰۰٬۰۰۰ كيلومترمربع مساحت دارد. درگذشته اين نام به سرزميني گفته مي‌شده‌است كه از شمال به اران، و از جنوب غربي به آشور و از مغرب به ارمنستان و كردستان تركيه، محدود مي‌شده‌است. و پاي تخت آن شهر گنجك بوده است در تخت سليمان در جنوب شرقي مراغه و عرب آن را كزناو يونانيان گازا مي‌ناميده اند.

از لحاظ تقسيمات سياسي در سال ۱۳۱۶ خورشيدي استان‌هاي آذربايجان شرقي و آذربايجان غربي به‌عنوان منطقهٔ آذربايجان شناخته شدند. در اين تقسيم‌بندي استان اردبيل كه در سال ۱۳۷۲ خورشيدي تأسيس شده‌است، جزء استان آذربايجان شرقي بوده‌است. هم‌اكنون نيز استان‌هاي آذربايجان شرقي، آذربايجان غربي و اردبيل به‌عنوان منطقهٔ آذربايجان شناخته مي‌شوند.

آذربايجان از سمت شمال به جمهوري آذربايجان و ارمنستان، از سمت جنوب به استان‌هاي كردستان و زنجان، از سمت شرق به استان گيلان و از سمت غرب به تركيه و عراق محدود شده‌است. اين منطقه از مناطق صنعتي، ترانزيتي، استراتژيك و مرزي ايران است و منطقه‌اي كوهستاني و نسبتاً پربارش مي‌باشد.

منبع : پورتال جامع آذربايجان