از گذشته عبرت بگيريم

یازار : علي وقاري

+0 به يه ن
 
 

يكي از موارد مذمومي كه در فصل گذشته گريبار گير هواداران و تيم تراكتور شد، شكستن صندلي توسط معدود افرادي بود كه به دلايل مختلف جهت نشان دادن اعتراض خود مبادرت به اين امر كردند.

 

عادت نداريم كه مسووليت اين كار را همچون سايرين، برعهده افرادي به نام "تماشاگر" نما بيندازيم، زيرا همگي بر اين باور استوار هستيم كه هر فردي كه از نزديكترين و دورترين شهر و روستاي آذربايجان پاي به استاديوم مي گذارد به عشقي واحد بدانجا آمده است و شايسته نيست كه وي را با چنين القابي مذمت كنيم.

من ذوق سوز عشق تو دانم نه مدعي     از شمع پرس قصه ز باد هوا مپرس

با اين وجود بايد پس از فروكش كردن احساسات و غليان دروني منطقي بيانديشيم و ببينيم كه آيا اين عمل هيچ سود و نتيجه اي براي تيم و يا هواداران داشته است؟ در فوتبالي كه مسوولانش به شدت مخالف تراكتور و هوادارانش هستند و تمام تلاش خود را در جهت تضعيف و لكه دار كردن آنها به كار مي برند نبايد با چنين اعمالي بهانه اي هر چند كوچك به آنها داد تا جولان دهند. فردي كه نام هوادار بر خود دارد و عشق به وطن و آذربايجان در تك تك سلول هايش موج مي زند بايد از اعماق وجود به اين نكته توجه داشته باشد كه وي نواده بزرگاني است كه سالها عمر خويش را صرف كرده اند تا ما امروزه با چنين غروري بتوانيم نام جاويد آذربايجان را به بلنداي آسمان ها فرياد زنيم.

گليب غيرت گوني ، همت زماني         اوجالداق باشدا آذربايجاني

همواره گفته و شنيده ايم كه شهر اولين ها و نبايستي مردمان شهر و ديار اولين ها تنها به سبب لحظه اي پريشاني چنان عنان اختيار از دست دهند كه به اموال خود آسيب رسانند، زيرا كه مطمئنا اگر اعتراضي باشد كه هست و مطمئنا به حق نيز مي باشد بايد راهها و مسيرهاي بهتر و منطقي تري را يافت تا هم بر عظمت و افتخار خود و ديارمان افزوده شود و هم خاري بر چشم دشمنان و بدخواهان باشد.

ز اخلاق مذمومه دل پاك سازيم             بر اطوار ياري كه خوشخوست باشيم

هيچ شكي نيست كه در فصلي كه گذشت هواداران سختي ها و مشقات زيادي كشيدند تا در نهايت شاهد راهيابي تيم به باشگاه هاي آسيا باشند ولي به دلايلى دست يابي بدين هدف در آن سال محقق نشد. ولي شكست مقدمه اي بر پيروزي است زيرا كه انسان با خواستن و هدف زنده است و همين اراده اوست كه وي را اشرف مخلوقات و پادشاه بي چون و چراي طبيعت قرار داده است. مهم هدفي است كه همگان در قلوب خويش بدان ايمان داريم و نخواهيم گذاشت هيچ مقام و شخصي بدان تعدي كند. هدف و غايت آمال و آرزوهاي ما سربلندي مام ميهن، سربلندي سرزمين مادري امان و شكوه و عظمت آذربايجان است و در اين راه نيز نبايد هدف برايمان وسيله را توجيه كند

بود حب وطن ز ايمان وطن جان را بود جانان    وطن را گر شناسد جان بقربان وطن گردد

در فصلي كه پيش رو داريم بايد از تمامي اعمالي كه در فصول گذشته منجر به صدمه ديدن هواداران و تيم شد اجتناب كنيم تا به سادگي بهانه اي براي بدخواهان و رسانه هاي زرد ايجاد نكنيم. نه بشكنيم و نه بگذاريم بشكنند، زيرا اين كمر دشمنان و رقبا است كه چه در ميدان و چه در سكوها بايد شكسته شود نه صندلي هاي پلاستيكي كه با پول خودمان خريداري و نصب شده اند.

 علي سرابلي