مردم آذربايجان

یازار : علي وقاري

+0 به يه ن

آذربايجان از روزگاران قديم ديار دلاوران و پهلوانان روزگار بوده است  و در طول تاريخ شاهد مردماني غيور بوده كه زير بار ظلم نرفته اند

آذربايجان انسان هايي را تربيت كرده است كه اعتقاداتي محكم دارند وهيچ گونه بي حرمتي و بي ادبي را نپذيرفته اند و با آن برخورد كرده اند .

حال اينكه در زمان بني عباس كه حكومتي مخالف با هر گونه راستي و درستي بوده است و حتي فرمانروايان آن با پيشوايان ديني ما هم دشمني كرده و آن ها را به شهادت مي رساندند و اين خود گواه باطل بودن اين حكومت مي باشد و اين ظلم ها تا جايي ادامه مي يابد كه به جان و مال و ناموس مردم منطقه تجاوز مي كنند ولي همان طور كه اشاره شد ملت آذربايجان با اين گونه ظلم ها مقابله مي كنند در پي اين ظلم ستيزي ها در اين عصر قيام هاي بسياري بر عليه عباسيان انجام شده است در صورتي كه به اين قيام ها كمتر توجه شده است و اين قيام ها ارزش كمتري در بين مردم مسلمان پيدا كرده است .

مردم اين منطقه از ايران با زمينه ي اعتقادي خود دين اسلام را به راحتي پذيرفته اند و نيز انسان هايي در اين منطقه بوده اند كه هر يك از علما و افتخارات جهان اسلام مي باشند كه در اين مورد مي توان به علامه جعفري اشاره كرد . پس ميتوان مردم آذربايجان را از اين لحاظ ممتاز دانست .

در تاريخ معاصر ايران هم شاهد حضور ارزشمند مردم آذربايجان در عرصه سياسي هستيم كه مي توان به قيام ستارخان در پي مشروطه خواهي و قيام مردم آذربايجان در زمان حكومت پهلوي و نيز حضور در جنگ تحميلي اشاره كرد . و مقاله خود را با يك شعر تركي به پايان ميرسانم .

آذربايجان سن سن منيم   /     مليتيم   شاه   شهرتيم

آدين منيم  اوز  آديمدي   /     سن سيزمنيم نه قيمتيم